mehmet.com
tıp günlüğü
FDA Asetaminofen Tavsiyelerini Güncelledi
Amerika’da her yıl 21.000 kasti olmayan asetaminofen (parasetamol) zehirlenmesi yaşanıyor. Konu ile ilgili bir oturum düzenleyen FDA, asetaminofen kullanımına ilişkin tavsiyelerini güncelledi.
Kurumun yeni tavsiyelerinde bir kerede alınabilecek ilaç dozu 1.000 mg’dan 650 mg’a, günlük toplam doz 4.000 mg’dan 2.600 mg’a indirilirken 500 mg ve üzeri tabletler artık reçetesiz satılamayacak.
Kaynak
Bisfosfonatlar ve Kemik Dansitometresi
British Medical Journal’da yayınlanan bir çalışma, bisfosfonatlar ile tedaviye başlandıktan sonra erken dönemde tedavi etkinliğini takip amaçlı rutin kemik yoğunluğu ölçümü yapmanın pahalı ve yersiz olduğunu gösteriyor.1
FIT çalışması verisinin ikincil analizi, bisfosfonat kullanan kişilerde tedavinin ilk üç yılında ardışık kemik yoğunluğu ölçümlerinin plasebo ve tedavi kolu arasındakinden bile fazla değişkenlik gösterdiğini ortaya koydu.2
İkincil analizde kemik yoğunluğunda klinik fayda ifade edecek (0.019 g/cm2) artışın üç yıl tedavi sonunda hastaların %97.5′inde görülebildiği hesaplanmış.
Dergiye görüşlerini sunan uzmanlar, bahsedilen değişkenlikten ötürü ölçümlerin 3 yıldan önce tekrarının lüzumsuz tedavi değişikliklerine ve kaynak israfına neden olabileceğini vurgulamışlar.
Kaynakça
- Katy J L Bell et al., “Value of routine monitoring of bone mineral density after starting bisphosphonate treatment: secondary analysis of trial data,” BMJ 338, no. jun23_2 (June 23, 2009): b2266.
- D M Black et al., “Randomised trial of effect of alendronate on risk of fracture in women with existing vertebral fractures. Fracture Intervention Trial Research Group,” Lancet 348, no. 9041 (December 7, 1996): 1535-1541.
Akdeniz Diyetinin Anatomisi
Atina Üniversitesinde gerçekleştirilen ve sonuçları geçen hafta BMJ dergisinde yayınlanan bir araştırma, Akdeniz diyetinin sağlığa olumlu unsurlarını belirlenmeyi hedeflemiş.1
Daha önce kanser, koroner kalp hastalığı ve diyabet tanısı almamış 23.349 kişi ile görüşmeler yapan bilimadamları, bu kişilerin “Akdeniz diyeti skorlarını” hesaplamışlar.2
Ortalama 8.5 yıllık takip süresi sonunda, Akdeniz diyeti skoru düşük (0-4) katılımcıların tüm-nedenlerdeden ölüm riski, puanı yüksek katılımcılara (5-10) göre anlamlı oranda yüksek bulunmuş.
Çalışmada ayrıca ılımlı miktarda alkol kullanmanın, sebze, meyve, kuruyemiş, monodoymamış yağ ve bakliyat ağırlıklı beslenmenin ve az et tüketmenin tüm-nedenlerden ölüm riskini azalttığı gözlemlenmiş.
Kaynakça
- Antonia Trichopoulou, et al., “Anatomy of health effects of Mediterranean diet: Greek EPIC prospective cohort study,” BMJ 338, no. jun23_2 (June 23, 2009): b2337.
- Antonia Trichopoulou et al., “Adherence to a Mediterranean Diet and Survival in a Greek Population,” N Engl J Med 348, no. 26 (June 26, 2003): 2599-2608.