mehmet.com
tıp ve teknoloji blogu
E ve C Vitaminleri Kardiyovasküler Riski Azaltmıyor
Geçtiğimiz hafta sonuçları BMJ’da yayınlanan bir araştırmanın, diyabette antioksidan ve aspirin kullanımının kalp-damar sağlığı üzerinde koruyucu etkisi olmadığını gösterdiğinden bahsetmiştim.
Bugün JAMA’da yayınlanan bir Physicians Health Study II makalesi de, antioksidan özelliklere sahip E ve C vitaminlerinin orta yaş ve üzeri erkeklerde önemli kardiyovasküler olayların sıklığını azaltmadığını ortaya koydu.1, 2
Physicians Health Study - II’nin bu bölümüne 8 yıl boyunca E ve C vitamini kullanırken izlenen 14.000′den fazla A.B.D.’lı doktor dahil edilmiş. Harvard merkezli PHS-II ile ilgili detaylı bilgiyi bu bağlantıda bulabilirsiniz.
Araştırmanın vitamin verilen kolunda ölümcül olmayan miyokard enfarktüsü, ölümcül olmayan inme ve kardiyovasküler nedenle ölümden oluşan kompozitin sıklığı plasebo kullananlara göre azalmamış.
E vitamini kullanan grupta hemorajik inme sıklığında istatiksel olarak anlamlı (HR, 1.74 [%95 güven aralığı, 1.04-2.91]; p = 0.04) bir artış da not edilmiş.
Kaynakça
- Vitamins E and C in the Prevention of Cardiovascular Disease in Men: The Physicians’ Health Study II Randomized Controlled Trial, November 9, 2008, Sesso et al. 0 (2008): 2008.600. [doi:10.1001/jama.2008.600] | PDF
- Physicians’ Health Study - II web sitesi
Prediyabet Farkındalığı Düşük
Centers for Disease Control’un yaptığı hesaba göre A.B.D. nüfusunun %25′i prediyabetik ama sadece %4′ü bunun farkında:
CDC: Most Americans with Prediabetes Don’t Know They Have It
Prediyabet farkındalığının artırılması önümüzdeki yılların önemli toplum sağlığı konularından biri olacağa benziyor.
Prediyabetik (gizli şeker) olup olmadığınızı öğrenmek aslında çok kolay. Amerikan Diyabet Birliği 45 yaşın üzerindeki kişilerin, özellikle de kiloluysalar, bu açıdan taranmasını tavsiye ediyor. 45 yaşın altındakiler de,
• şişmanlık (vücut kitle endeksi 25 ve üstü),
• hareketsiz yaşam,
• birinci derece akrabada şeker hastalığı öyküsü,
• düşük HDL kolesterol seviyesi (35 mg/dl ve altı),
• yüksek trigliserid seviyesi (250 mg/dl ve üstü),
• yüksek tansiyon,
• gestasyonel diyabet (hamilelikte şeker hastalığı),
• 4-4.5 kg’ın üzerinde bebek dünyaya getirmek,
• polikistik over hastalığı,
• damar hastalıkları,
risk faktörlerinden bir veya birden fazlasına sahipseler prediyabet açısından değerlendirilmeliler.
Prediyabet taraması basit bir açlık kan şekeri testi ya da glukoz yükleme testiyle yapılıyor.
Prediyabet tanısından sonra tedaviye yönelik hayat tarzı değişiklileri prediyabetin şeker hastalığına dönüşmesini önleyebiliyor ya da geciktirebiliyor.
Hamilelik ve Öncesinde Kafein Tüketimi
3 Kasım tarihli British Medical Journal’da yayınlanan bir araştırmanın sonuçları, hamilelik sırasında az miktarda tüketilen kafeinin bile bebeğin rahimde gelişimine olumsuz etki edebildiğini gösterdi.
Araştırmacılar 2600 kadının kafein tüketimini anketler ve tükrük örnekleri kullanarak hamilelikleri boyunca takip etmişler.
Alkol ve tütün kullanımı gibi faktörlere göre düzeltme yapıldıktan sonra günde 200 mg’dan fazla kafein (2 bardak filtre kahveye tekabül ediyor) tüketen kadınların bebeklerinde gelişme geriliği riskinin, 100 mg’dan az kafein tüketenlere oranla artığı saptanmış.
Kafein alımını azaltan kadınların bebeklerinin ortalama doğum ağırlığı da hamilelikten önceki kafein alışkanlıklarını değiştirmeyen kadınların bebeklerinin ortalama doğum ağırlığından fazla bulunmuş.
Bu sonuçlar ışığında hamilelik planlayan bayanların kafeinli içecek ve gıda tüketimlerini en aza indirmeleri, hamilelik gerçekleştiğinde ise mümkünse kafein tüketimine son vermeleri doğru olacaktır.
Kaynakça
Maternal caffeine intake during pregnancy and risk of fetal growth restriction: a large prospective observational study [doi:10.1136/bmj.a2332] | PDF
Sağlık Bakanlığı’ndan Bisfenol A Açıklaması
Geçtiğimiz ayın başından bu yana herkesin merak ettiği konulardan biri plastik imalatında kullanılan Bisfenol A (BPA) ve bu maddeden kaynaklanan sağlık riskleri.
FDA’de oluşturulan alt komite konuyu araştıradursun Türkiye’de sorun çözüldü bile.
Sağlık Bakanlığından dün yapılan basın açıklamasına göre ülkemizde bisfenol A ile ilgili endişeye gerek yok. Bakanlık talimatıyla incelenen 27 örneğin hiçbirinde Bisfenol A seviyesi kabul edilen standardın üzerinde bulunmamış.
Nasıl yani? Birinde bile mi?
Bakanlık yetkilileri “herhangi bir olumsuzluğun bildirilmesi halinde, konunun hassasiyetle değerlendirileceğini” de belirtmişler. Umarım haklıdırlar.
Sağlık Bakanlığı’ndan “Bisfenol A” açıklaması - CNNTürk 2008.
AAP D Vitamini Gereksinimi Önerilerini Güncelledi
Amerikan Pediatri Akademisi (AAP) çocukların daha fazla D vitamini tüketmesini istiyor. Akademinin önümüzdeki günlerde Pediatrics‘de yayınlanacak yeni tavsiyelerinde günlük ihtiyaç 200′den 400 IU’ye yükseltilmiş.
Kaynakça


w3c