mehmet.com
tıp ve teknoloji günlüğü
Hamilelik ve Öncesinde Kafein Tüketimi
3 Kasım tarihli British Medical Journal’da yayınlanan bir araştırmanın sonuçları, hamilelik sırasında az miktarda tüketilen kafeinin bile bebeğin rahimde gelişimine olumsuz etki edebildiğini gösterdi.
Araştırmacılar 2600 kadının kafein tüketimini anketler ve tükrük örnekleri kullanarak hamilelikleri boyunca takip etmişler.
Alkol ve tütün kullanımı gibi faktörlere göre düzeltme yapıldıktan sonra günde 200 mg’dan fazla kafein (2 bardak filtre kahveye tekabül ediyor) tüketen kadınların bebeklerinde gelişme geriliği riskinin, 100 mg’dan az kafein tüketenlere oranla artığı saptanmış.
Kafein alımını azaltan kadınların bebeklerinin ortalama doğum ağırlığı da hamilelikten önceki kafein alışkanlıklarını değiştirmeyen kadınların bebeklerinin ortalama doğum ağırlığından fazla bulunmuş.
Bu sonuçlar ışığında hamilelik planlayan bayanların kafeinli içecek ve gıda tüketimlerini en aza indirmeleri, hamilelik gerçekleştiğinde ise mümkünse kafein tüketimine son vermeleri doğru olacaktır.
Kaynakça
Maternal caffeine intake during pregnancy and risk of fetal growth restriction: a large prospective observational study doi:10.1136/bmj.a2332 | pdf
Gardasil Endikasyonuna İlave
FDA, Human Papillomavirus (HPV) aşısı Gardasil®’in endikasyonlarına “9 ila 26 yaşındaki kız ve kadınlarda HPV 16 ve 18 tipinin neden olduğu vulvovajinal kanserlerden koruma’yı” ekledi.
Sıklığı tam olarak bilinmemekle birlikte, servikal kanserlerin yaklaşık %70′inden sorumlu olan HPV 16 ve 18 tipleri, vulva ve vajina da da kansere yol açıyor.
Kaynakça
FDA Approves Expanded Uses for Gardasil to Include Preventing Certain Vulvar and Vaginal Cancers
Lapatinib Piyasada
GlaxoSmithKline’in epidermal büyüme faktörü reseptörü (EGFR) ve HER2/neu (ErbB-2) ikili tirozin kinaz inhibitörü lapatinib, Tykerb® markası ile bu hafta Türkiye piyasasına sürüldü.
Lapatinib, EGFR/HER2 protein kinaz ATP bağlantı noktasına bağlantı için ATP ile yarışıp, reseptör otofosforilasyonu ve aktivasyonunu inhibe ediyor.
Geçtiğimiz sene FDA’in trastuzumab, taksan ve antrasiklin tedavisi almış meme kanserinde kapesitabin (Xeloda®) ile birlikte kullanım için onayladığı ilaç, bu Haziran da Avrupa Birliği tarafından onaylanmış.
Kaynakça
25(OH)-D Vitamini ve Kalça Kırığı İlişkisi
Son zamanlarda D vitamini ile ilgili yaratıcı düşünceden yoksun o kadar çok yayın yapıldı ki sanırım bir süre bu alandaki çalışmaları sadece abstraktlarına bakıp geçeceğim.
Annals of Internal Medicine’da bugün yayınlanan Serum 25-Hydroxyvitamin D Concentrations and Risk for Hip Fractures başlıklı makale de kuralı bozmuyor.
40 merkezde 400 kalça kırıklı kadın ve 400 sağlıklı kontrol üzerinde yapılan araştırmanın en önemli tespiti serum 25(OH)-Vitamin D değerleri düşük kadınlarda kalça kırığı riskinin yükseldiği olmuş.
Kemik yoğunluğu ve paratiroid hormonu seviyesi gibi konuyla ilgili önemli faktörlerin de değerlendirmeye alınmadığı çalışmanın sonuçlarını Annals of Internal Medicine’ın son sayısında bulabilirsiniz.
Kalp Dostu Şehirler
American Heart Association‘ın kadın kalp sağlığı hareketi Go Red for Women, Amerika’nın kalp dostu şehirlerini belirledi. Kadınlar arasında kalp hastalığından ölüm hızı, obezite prevalansı, egzersiz ve sigara kullanım sıklığı gibi faktörleri kriter alan araştırmada, 1.5 milyondan fazla nüfuslu şehirler arasında birinciliği Minneapolis eyaletinde bulunan St. Paul-Bloomington şehri kazanırken, aynı kategoride sonunculuk Indiana eyaletinde bulunan Indianapolis‘in oldu.
w3c