mehmet.com
tıp ve teknoloji blogu
Ginko Biloba Ekstresi Bunamayı Önlemiyor
Türkiye ve diğer Avrupa ülkelerinde senil demans (bunama) ile Alzheimer tipi demans tedavisi için pazarlanan ginko biloba ekstreli ilaçların mutad dozunda bunamayı önlemediği ya da hastalık sürecini yavaşlatmadığı gösterildi.
Amerika Birleşik Devletlerinde 2000-2008 yılları arasında 5 akademik merkezde 3096 gönüllü katılımcı üzerinde yapılan araştırmanın sonuçları, JAMA dergisinin 19 Kasım 2008 tarihli sayısında yayınlandı.
Etkisizliği ispatlanan ginko biloba ekstresi ülkemizde de en az 6 değişik marka ile 9 ile 90 YTL arasında değişen fiyatlarda satılmakta. A.B.D.’de ginko biloba içeren ilaçlara her yıl ödenen para 100 milyon dolar.
Türkiye’de piyasada bulunan ginko biloba ekstresi içeren preparatların listesini görmek için burayı tıklayın.
Ginko biloba tabletleri kullanan kişiler ne yapmalı?
Yapılan büyük ölçekli çalışma bu maddenin bunamaya karşı koruyucu olmadığını ve bunaması olan kişilerde bunama hızını azalmadığını gösterdi. Gelecek ziyaretinizde doktorunuza bu araştırmanın sonuçlarını sunabilir, artık bu ilacı kullanmak istemediğinizi belirtebilirsiniz.
Kaynakça
Ginkgo biloba for Prevention of Dementia: A Randomized Controlled Trial, November 19, 2008, DeKosky et al. JAMA 300 (19): 2253. doi:10.1001/jama.2008.683 | Tam metin | PDF
Ailesel Hiperkolesterolemide Statin Tedavisi
İki gün içinde ikinci statin konulu girdi. Bu seferki, ailesel hiperkolesterolemi ile ilgili ve bugün BMJ’da yayınlandı.
Hollanda’da yapılan çalışmada, farklı dozlarda simvastatin (ortalama 33 mg) ya da atorvastatin (ortalama 49 mg) kullanan 2000′e yakın ailesel hiperkolesterolemi vakası, ortalama 8.5 yıl takip edilmiş.
Statin kullanan grupta koroner arter hastalığı riski %76′lık azalarak, yaş-eşleştirilmiş genel popülasyonla aynı seviyeye inmiş.1
Dünya genelinde ortalama her beşyüz kişiden birinde görülen ailesel hiperkolesterolemi ülkemizde de pek çok kişiyi etkiliyor.2
Kaynakça
- Efficacy of statins in familial hypercholesterolaemia: a long term cohort study [doi: 10.1136/bmj.a2423] | PDF
- Management of hereditary dyslipidaemia; the paradigm of autosomal dominant hypercholesterolaemia [doi: 10.1038/sj.ejhg.5201496] | PDF
E ve C Vitaminleri Kardiyovasküler Riski Azaltmıyor
Geçtiğimiz hafta sonuçları BMJ’da yayınlanan bir araştırmanın, diyabette antioksidan ve aspirin kullanımının kalp-damar sağlığı üzerinde koruyucu etkisi olmadığını gösterdiğinden bahsetmiştim.
Bugün JAMA’da yayınlanan bir Physicians Health Study II makalesi de, antioksidan özelliklere sahip E ve C vitaminlerinin orta yaş ve üzeri erkeklerde önemli kardiyovasküler olayların sıklığını azaltmadığını ortaya koydu.1, 2
Physicians Health Study - II’nin bu bölümüne 8 yıl boyunca E ve C vitamini kullanırken izlenen 14.000′den fazla A.B.D.’lı doktor dahil edilmiş. Harvard merkezli PHS-II ile ilgili detaylı bilgiyi bu bağlantıda bulabilirsiniz.
Araştırmanın vitamin verilen kolunda ölümcül olmayan miyokard enfarktüsü, ölümcül olmayan inme ve kardiyovasküler nedenle ölümden oluşan kompozitin sıklığı plasebo kullananlara göre azalmamış.
E vitamini kullanan grupta hemorajik inme sıklığında istatiksel olarak anlamlı (HR, 1.74 [%95 güven aralığı, 1.04-2.91]; p = 0.04) bir artış da not edilmiş.
Kaynakça
- Vitamins E and C in the Prevention of Cardiovascular Disease in Men: The Physicians’ Health Study II Randomized Controlled Trial, November 9, 2008, Sesso et al. 0 (2008): 2008.600. [doi:10.1001/jama.2008.600] | PDF
- Physicians’ Health Study - II web sitesi
Statin Endikasyonları Genişleyecek Mi?
NEJM’da dün yayınlanan bir JUPITER makalesi, normal kişilerde statin grubu ilaçlarla high-sensitivity CRP’yi düşürmenin kardiyovasküler olay insidansını düşürebildiğini gösterdi.
Araştırmanın sonuçları ve önümzdeki günlerde açıklanacak veriler, statin endikasyonlarının genişletilmesine ve high-sensitivity CRP ölçüm pratiğinin değişmesine neden olabilir.
Kısa süre önce de yine NEJM’da genetik polimorfizmden kaynaklanan CRP yüksekliğinin aterosklerotik riske katkısının olmadığını ortaya koyan bir çalışma yayınlanmıştı.
Güncelleme: NEJM konuyla ilgili bir anket yayınlıyor. 26 Kasım 2008 günü sona erecek anketin adresi http://www.nejm.org/clinical-directions/jupiter-statins-trial/.
Kaynakça
- Rosuvastatin to Prevent Vascular Events in Men and Women with Elevated C-Reactive Protein. [doi: 10.1056/NEJMoa0807646] | PDF
- Markers of Inflammation and Cardiovascular Disease [doi: 10.1161/01.CIR.0000052939.59093.45] | PDF
Prediyabet Farkındalığı Düşük
Centers for Disease Control’un yaptığı hesaba göre A.B.D. nüfusunun %25′i prediyabetik ama sadece %4′ü bunun farkında:
CDC: Most Americans with Prediabetes Don’t Know They Have It
Prediyabet farkındalığının artırılması önümüzdeki yılların önemli toplum sağlığı konularından biri olacağa benziyor.
Prediyabetik (gizli şeker) olup olmadığınızı öğrenmek aslında çok kolay. Amerikan Diyabet Birliği 45 yaşın üzerindeki kişilerin, özellikle de kiloluysalar, bu açıdan taranmasını tavsiye ediyor. 45 yaşın altındakiler de,
• şişmanlık (vücut kitle endeksi 25 ve üstü),
• hareketsiz yaşam,
• birinci derece akrabada şeker hastalığı öyküsü,
• düşük HDL kolesterol seviyesi (35 mg/dl ve altı),
• yüksek trigliserid seviyesi (250 mg/dl ve üstü),
• yüksek tansiyon,
• gestasyonel diyabet (hamilelikte şeker hastalığı),
• 4-4.5 kg’ın üzerinde bebek dünyaya getirmek,
• polikistik over hastalığı,
• damar hastalıkları,
risk faktörlerinden bir veya birden fazlasına sahipseler prediyabet açısından değerlendirilmeliler.
Prediyabet taraması basit bir açlık kan şekeri testi ya da glukoz yükleme testiyle yapılıyor.
Prediyabet tanısından sonra tedaviye yönelik hayat tarzı değişiklileri prediyabetin şeker hastalığına dönüşmesini önleyebiliyor ya da geciktirebiliyor.


w3c