mehmet.com
tıp günlüğü
Akraba Dışı Organ Naklinin Yasaklanması Gündemde!
Sağlık Bakanlığı’nın yeni kararına göre organ nakli akraba dışında “zorlaştırılacak”. Organ naklinde hastaneler devreden çıkarıldı. Anadolu Ajansı muhabirine konuşan sağlık bakanı Recep Akdağ şunları söylemiş.
“Akraba olmayanlardan organ nakli yapılabilmesi için organ naklini yapan ilgili hastanelerin etik kurullarının burada bir para, menfaat ilişkisi olmadığına kanaat getirmesi, bunu kayıt altına alması gerekiyor ki organ nakli yapılabilsin. Belli ki bu mekanizmada birtakım aksamalar olmuş. Özellikle etik kurulların bu konuda çok dikkatli davranmasını beklerdik. Akraba dışı organ naklinin yasaklanması şu anda gündemimizde.“
Bütün dünya akraba-olmayan canlı vericiden organ bağışını artıracak yöntemler ararken bizim bakanlığımız bu tür nakilleri yasaklamaktan bahsediyor. Her sorunun çözümü yeni yasaklar mı bu ülkede?
Bu konuda biraz araştırma yaptım. İran hükümeti 1988 yılında yasadışı organ ticaretini sona erdirmek için vericilere devletin ödeme yaptığı ve yine devlet tarafından denetlenen bir sisteme geçmiş.
Yeni sistemin yürürlüğe girmesinden sadece 11 yıl sonra, ülkede nakil için bekleyen kimse kalmadığından böbrek nakli bekleme listesi tasfiye edilmiş! 2005 yılı ülkede 15,356’sı akraba-olmayan canlı vericiden 19,609 böbrek nakli gerçekleştirilmiş.
İran’ın sistemine etik olarak kusursuz demek elbette mümkün değil ancak bizimkilerin yasaklama projesinden daha yaratıcı ve daha fazla fayda üreten bir çözüm olduğu ortada.
Kaynak
- Flaş! Akraba dışı organ nakli zorlaştırıldı! – Kanal D Haber. Available at: http://www.kanaldhaber.com.tr/HaberDetay.aspx?haberId=52017&catId=35 [Accessed October 4, 2009].
- Nakamura Y, et al. How Can We Increase Living Related Donor Renal Transplantations? Transplantation Proceedings. 2008;40(7):2104-2107.
- Ghods AJ, Savaj S. Iranian Model of Paid and Regulated Living-Unrelated Kidney Donation. Clin J Am Soc Nephrol. 2006;1(6):1136-1145.
By-Pass Öncesi ACE-I Kullanımı Post-Op Riski Artırabilir
Journal of American College of Cardiology’de yayınlanan ve 10 bin koroner arter by-pass cerrahisi vakasının incelendiği bir araştırmaya göre ameliyat öncesi dönemde ACE-I kullanımı çeşitli sonlanımları olumsuz etkileyebiliyor.
Retrospektif tasarımlı çalışmada ameliyattan önce ACE-I kullanan hastalarda göreceli olüm riski yaklaşık iki kat artmış bulunmuş (%1.3′e karşılık %0.7, OR 2.00, P=0.013). ACE-I kullanan hastaların post-op böbrek sorunu yaşama riski de kullanmayanlara daha yüksek hesaplanmış.
http://video.thedoctorschannel.com/files/mfiles/5/e/502d163e16b4acc6d86b4f597f3df769961288.flvKaynak
Miceli A, et al. Effects of Angiotensin-Converting Enzyme Inhibitor Therapy on Clinical Outcome in Patients Undergoing Coronary Artery Bypass Grafting. J Am Coll Cardiol. 2009:j.jacc.2009.07.008.
Kalp Yetmezliğinde Yeni Bir Prognostik Gösterge
Bu hafta The Lancet’de yayınlanan bir CHARM (Candesartan in Heart Failure: Assessment of Reduction in Mortality and morbidity) makalesi albüminüri şiddetinin kalp yetmezliğinde önemli bir prognostik belirteç olabileceğini gösteriyor.
CHARM araştırmacıları 2300 civarında kalp yetmezliği hastastının idrar albümin-kreatinin oranlarını (UACR) üç sene boyunca takip etmiş. Artmış idrar albümin-kreatinin oranının artmış hastaların kardiyovasküler ölüm, kalp yetmezliği dekompansasyonu nedeniyle hastaneye yatma ve herhangi bir nedenden ölüm risklerinin de yüksek olduğu görülmüş.
Gözlenen risk artışı böbrek fonksiyonları, diyabet mevcudiyeti ve hemoglobin A1c seviyeleri gibi çeşitli faktörlere göre düzeltme yapıldıktan sonra da istatistiksel anlamını kaybetmemiş.
Atacand®’ın üreticisi AstraZeneca tarafından finanse edilen çalışmada, candesartanın albüminüri gelişmesini önlemediği veya mevcut albüminüriyi azaltmadığı da ortaya çıkmış.
Kaynak
Jackson CE, Solomon SD, Gerstein HC, et al. Albuminuria in chronic heart failure: prevalence and prognostic importance. The Lancet. 2009;374(9689):543-550.
DASH Diyeti Böbrek Taşı Oluşumunu Azaltıyor
DASH diye kısaltılan Dietary Approaches to Stop Hypertension (Hipertansiyonu Durdurmaya Yönelik BeslenmeYaklaşımları) diyetinin bir faydasının da böbrek taşı oluşumu riskini azaltmak olduğu ortaya çıktı.
DASH diyetinde sebze-meyve, az yağlı süt ürünleri ağırlıklı beslenilirken hayvansal yağ ve proteinleri aşırı tüketmekten kaçınılıyor.
Journal of the American Society of Nephrology’de yayınlanan retrospektif araştırma DASH diyetinin taş oluşumu riskinde yüzde elliye varan azalma sağlayabileceğine işaret ediyor.
Kaynak
Taylor EN, et al. DASH-Style Diet Associates with Reduced Risk for Kidney Stones. J Am Soc Nephrol. 2009:ASN.2009030276.
Tip 1 Diyabette İdrar IgM Seviyesi Kardiyovasküler ve Renal Risk İle İlişkilendirildi
İsveç Lund Üniversitesinde 79′u erkek 60′ı kadın toplam 139 tip 1 diyabet hastası üzerinde yapılan gözlemsel bir araştırma, idrardaki IgM seviyesini kardiyovasküler mortalite ve diyabetik nefropati riski ile ilişkilendirdi.
BMC Medicine’da yayınlanacak araştırmada idrarda IgM atılımı artmış hastaların kardiyovasküler ölüm hızı ve böbrek yetmezliği insidansı albüminüri seviyelerinden bağımsız olarak yaklaşık üç kat artmış bulunmuş.
Kaynak
Rafid Tofik et al., “Increased urine IgM excretion predicts cardiovascular events in patients with type 1 diabetes nephropathy,” BMC Medicine 7, no. 1 (2009): 39.